از WinUtuxU چه مي دانيم؟

19 07 2008

راستش اين رو بگم كه تازگي ها خيلي از ويندوز خسته شده بودم و خيلي دلم مي خواست كه وارد دنياي اپن سورس و لينوكس بشم.به همين خاطر امروز رفتم كه يك سي دي لينوكس رو از سي دي فروشي كه يكي از دوستام هست بخرم.رفتم و گفتم كه آقا يكي از توزيع هاي لينوكس(درست گفتم؟) رو بهم بده.اونم بهم گفت كه رضا چيزي از لينوكس و اوپن سورس سرت مي شه؟ منم گفتم : نه زياد.يعني اينكه تا الان اصلآ با لينوكس كار نگردم ولي خوب دوست دارم كه كار كنم. اون هم گفت كه براي اينكه يه شروع خوب داشته باشي بهت توصيه مي كنم كه اين نرم افزار رو استفاده كن كه هم ويژگي هاي ويندوز  رو داره و هم اينكه مي توني با هاش يك كم با لينوكس آشنا بشي.بعدش كه ياد گرفتي بيا و لينوكس رو بخر! راستش ما هم حرف آقا رو قبول كرديم و اون سي دي و گرفتيم و اومديم اون رو نصب كرديم.

راستش اول كه كه رفتم تو set up ديدم كه اون زير داره مي نويسه loading windows ! عجيب بود براي من كه اصلا اسمي از اوبنتو و لينوكس برده نشده بود.خلاصه مرحله‌ي اول نصبش همون نصب ويندوز بود لي بعد كه كامپيوتر ريستارت شد تا مراحل نصب ادامه پيدا كنه ديدم كه صفحه‌اي باز شد  به شكل زير !

با عنايت! به نوشته هايي كه روي مانيتور در حين نصب winutuxu حك شد و جستجو هايي كه توي اينترنت در باره‌‌ي اين نرم افزار كردم به نتايج زير رسيدم:

1.مهم ترين چيزي كه در اين نرم افزار هست اين است كه اين نرم افزار به قول خودشون تركيبي از ويژگي هاي اوبنتو و ويندوز sp  2است.به اين ترتيب كه در اون تعدادي از نرم افزار هاي ويندوز رو برداشتند و جاش به روش هايي نرم افزار هاي اوپن سورسي را قرار داده اند.مثلآ به جاي نرم افزار Windows Media Player  نرم افزار Mplayer رو قرار دادند. اين نرم افزار ها به صورت ديفالت در winutuxu  قرار داده شده اند. خيلي ديگه از اين نرم افزار هاي اوپن سورس در اين نرم افزار قرار گرفته كه خودتون مي تونيد نرم افزارش رو بخريد و ببينيد!

2.چيز جالبي كه در اين نرم افزار پيدا است و واقعآ گيج كننده است كه آيا اين نرم افزار نگاه ويندوزي به به اوبنتو است يا نگاه اوينتويي به ويندوز اين است كه در حين نصب اين نرم افزار اين پيغام نوشته مي شه:

this version  is completely different to aothe version of the windows!…the style never won’t change,even ofter taking the updates from Microsoft

اين به اين معني است كه اين نرم افزار توسط مايكروسافت آپديت مي شود!

3.اينطور به نظر مي رسه كه اين نرم افزار به صورت غير قانوني است.يعني ويندوز توسط دو تا جوون كه يكي شون 17 و اون يكي هم 20 سال داره هك شده و اين بلاها رو سرش آوردن.

4.چيز عجيبي كه در اين ويندوز هست اينه كه منوهاش عربيه! نمي دونم ولي من نمي تونم فارسي رو توش نصب كنم.هركاري مي كنم پيغام ميده كه در حال حاضر امكان نصب اين زبان Yokh! والا چيزي كه من با جستجو توي اينترنت در مورد اين نرم افزار گيرم اومد به نظر مي رسه كه اون دو تا جووني كه اين نرم افزار رو ساختند عرب هستند و به همين دليل اين نرم افزار عربيه! البته منو هاش انگليسيه ولي خوب بعضي جاهاش عربيه.

5.يكي از اين نرم افزار هايي كه به صورت ديفالت در winutuxu وجود داره نرم افزار Open-Office هست كه تعداد زيادي از نرم افزار هاي عاديي رو كه توو يندوز بايد نصب مي كردي رو داره.ولي خوب من چون مدت زيادي نيست كه با اين نرم افزار آشنا شدم با همه شون كار نكردم. ولي با wordش خيلي حال نكردم.خيلي باحال نبود.

6.اگر سرعت اينترنت شما خوبه و دلتون مي خواد كه براي آزمايش اونرو دانلود كنيد از اينجا مي تونيد دانلودش كنيد.

حالا گذشته از اين كه اين نرم افزار نرم افزار خوبي است يا نه ولي بايد بگم كه ايده‌ي خوبي داره و واقعآ بايد به طراحانش آفرين گفت هم به خاطر ايده‌ي عالي شون و هم به خاطر هك ويندوز!

اين هم اسكرين شاتهايي از Wintutxu:

نكته‌ي مهم: اگه سوالي داشتي بايد از كاردانش بپرسي نه هركسي! كه به جاي لينوكس به من ويندوز رو قالب كرد!D


کارها

Information

One response

20 07 2008
Amir

امیدوارم موفق باشی دوست من ، لینوکس توزیع های زیادی داره ، همچنین انجمن های فارسی و کانال های آی آر سی لینوکسی زیاد داریم که شما میتونی ازشون استفاده کنی ، برای شروع هم توزیع خوبی رو انتخاب کردی ، چون توزیع های لینوکس اکثرا لایو هستن و دسکتاپشون با سی دی و بدون نصب هم بالا میاد میتونید به صورت لایو هم تستشون کنید . باز هم آرزوی موفقیت .

پاسخی بگذارید

