وضعیت فرندفید فارسی نگران کننده است

16 09 2008

راستش مدتی می شود که تقریبآ هر روزه به فرندفید سری می زنم و هر روز کلی مطلب را لایک می زنم و کامنت می ذارم. به واسطه ی خیلی از کاربران که در روم های انگلیسی هم عضو هستند پایم به روم های خارجکی باز شد و همچنین به واسطه ی آنها نیز با کاربران انگلیسی زبان در روم های مختلف و با موضوعات مختلف آشنا شدم.

راستش این مدت از فرند فید فارسی بدی ندیدم و همیشه لطف دوستان شامل حال من بوده ولی خوب در اینجا چندنکته در مورد فرندفید فارسی و خارجی به نظرم می رسد که تمایل دارم آن را با شما به اشتراک بگذارم.

واقعیت این است که محیط فرندفید فارسی با محیط مشابه خارجی اش  تفاوت بسیار زیادی دارد. مثل محیط وبلاگستان انگلیسی و فارسی.

یکی از دلایل طرفداری وبلاگ نویسان خارجی از فرند فید وجود ایده ی تفکر جمعی و برای سریع تر و بهتر رسیدن به هدف های مختلف از جمله ایده های خوب برای وبلاگ نویسی بوده است. این ایده رو می توان کاملآ در محیط فرندفید خارجی ها دید.

انکار نمی کنم، در محیط فرند فید  خارجی هم روم های مختلفی وجود دارد که می توان آنها را در دسته ی اسپم نگار ها نیز قرار داد(مثل این! البته خدا رو شکر این جوریش دیگه تو فرندفید ما ایرانی ها نیست!) ولی مسئله ای که وجود دارد این است که در آنجا، به همان اندازه و یا خیلی بیشتر هم روم های خیلی خیلی خوب که آدم با رفتن به آنجا به خیلی چیزهای مفید می آموزد هم وجود دارد.

ولی متاسفانه این پدیده هنوز در وبلاگستان فارسی خوب جا نیافتاده است. راستش اگر کسی مدتی در محیط فرندفید فارسی گشت و گذار کند می تواند شباهت عجیب آن را به روم های یاهو ببیند. در آن زمان هایی که روم های یاهو به روی کاربران ایرانی بسته نشده بودند، محیط روم های یاهو مکانی شده بود پر از درد دل های کاربران به همراه بسیاری از نوشته های بی سر و ته که باید قبول کنیم (و البته قبول می کنیم) بسیاری از آنها اسپم بودند.

محیط فرندفید فارسی هم پر شده از نوشته هایی که (برخلاف میل باطنی) باید قبول کنیم بسیار بسیار بی سرو ته است. انگار که نه انگار بیش از 90 درصد کاربران این محیط را وبلاگ نویسان تشکیل می دهند.  البته می توان دلیل این کار رو هم خیلی خوب فهمید: ایرانیان متاسفانه هنوز به اینترنت به محیطی برای رفع خستگی روزانه شان نگاه می کنند نه محیطی پر از ایده های نو تازه برای چیز های جدید تر و یک قدم جلو ت بودن.

ریشه ی این مسئله در نحوه ی تفکر وبلاگ نویسانی است که کاربران این محیط هستند.با همه ی احترامی که برای همه ی وبلاگ نویسان فارسی قائل هستم، می بینیم که بسیاری از همین وبلاگ نویسان ،وبلاگشان را  یامحیطی برای نوشتن خاطرات روزانه خود در نظر گرفته اند یا یک وبلاگ ترکیبی با گرایش به سمت خاصی دارند(مثل خودم). کم تر وبلاگ نویسانی هستند که به طور حرفه ای در مورد مطلبی خاص بنویسند .این جا است که می توان تفاوت کارکرد ایرانیان در محیط های مختلف را دید.چه وبلاگ نویسی ، چه استفاده از سرویس های دسته جمعی آنلاین.

همیشه این طور بوده، اگر جو مطلبی در وبلاگستان داغ بوده همه بطور احساسی به این سمت و  سو کشیده می شوند. الان هم که انگار فرند فید شده بحث داغ روز. بیاییم کمی تفاوت ها را با هم نوعان خارجی مان را ببینیم ازشان یاد بگیریم. انگار که هرچه تعداد لایک زدن ها کامنت ها بیشتر باشد کلاس کار بالا تر است!

کافی است که کسی در فرند فید بنویسد » خوابم می آید» می بینیم ده ها نفر برای این کار ایشان لایک می زنند و کامنت می گذارند! انگار داریم راه را اشتباه می رویم. حداقل اگر مطالب مهم! از این دست را با کاربران به اشتراک می گذاریم ، عوضش چند مطلب درست و حسابی را هم با دوستانمان به اشتراک بگذاریم.

به نظر می رسد که کلآ کاربران فارسی زبان علاقه دارند همیشه از هر چیزی که بحثش داغ می شود هم زیادی زیاد استفاده کنیم و هم اینکه زیادی زیاد بد استفاده کنند.

حال هی بگیوییم که چرا وبلاگستان خارجی ها این قدر با وبلاگستان ایرانی ها  تفاوت دارد.

البته دوستانم ناراحت نشوند ، من به همه ی وبلاگ نویسان عزیز احترام قائل هستم، ولی خوب باید بپذیریم که از فرند فید خوب استفاده نمی شود و  انتظار داریم از وبلاگ نویسانی که در فرند فید هستند ( و عمده شان به جرات جزو قشر روشنفکر و تفر باز هستند)، کمی بهتر عمل کنند.

نکته ی دیگر اینکه هر کسی با هر نوع تفکری که دارد قابل احترام است و باید به سخنانش گوش فرا داد و فهمید چه می گوید. هر کسی هر نوع دوست دارد وبلاگ می نویسد و من خودم به شخصه هر چقدرکه وبلاگ دستم برسید ، به ریدرم اضافه می کنم! و از نوشته هایشان استفاده می کنم.این را گفتم که یک وقت دوستان از نوشته ی بالا برداشت بد نکنند.منظورم از نوشته ی بالا این بود که باید از هر چیز در خور نوع کارش استفاده شود، همین!

کارها

Information

21 responses

16 09 2008
امیر عباس

به قول بچه ها فرندفید هم شده یه اتاق چت وب 2 ای . متاسفانه فرهنگ استفاده درست از فرندفید بین کاربران جا نیافتاده. تنها رومی که من تو روم های فارسی خیلی دوستش دارم روم پرشین کم هست که به خاطر مدیریت درستش اصلا توش اسپم و مطالب غیر مرتبط دیده نمیشه

16 09 2008
محمد

دوست من ما ايراني ها يه مشكلي داريم . اينه كه فقط بلديم گله كنيم و از اين و اون و آن اشكال بگيريم و اين خارجي هارو به عنوان مثال بندازيم وسط كه خيلي بلد هستن و به قولي از ما جلوترن و اصلا تفكراتشون فقط و فقط با پيشرفت علمي و يادگيري هرچه بيشتر از فضاي مجازي گره خورده ! قبول .
ولي خوب شما خودتون به شخصه چه كاري براي تغيير روند چت رومي فرندفيد كرده ايد ؟ تاحالا ايده اي براي تغيير اين روند داده ايد كه شكست خورده باشه يا استقبال نشده ؟ اين كه شما از روم هاي خارجي ها مطلب ياد ميگيريد عاليه . ولي چرا ايده ي روم همون خارجي ها رو به صورت يه روم ايراني معرفي نميكنيد ؟ اصلا چرا يك روم ؟ بيايد و يك مجموعه روم برگرفته از ايده ي خارجي ها درست كنيد منتظر بمونيد و نتيجه ي كار رو ببينيد . ولي من فكر ميكنم تا وقتي كه خودمون قدمي در جهت بهبود وضعيت فعلي فرندفيد برنداشته ايم نبايد گله مند باشيم.
در مورد بلاگ نويسي ، اگرچه دارم حاشيه ميرم و ربطي به اين پست شما نداره . درسته فضاي وبلاگستان فارسي پر شده از وبلاگ هاي روزانه نويسي ، زرد ، سياسي و IT . اگرچه تعداد IT نويسان خوب ما محدوده ولي همينش هم قابل تحسينه . شما چه توقعي از وبلاگ نويسي داريد ؟ دوست داريد وبلاگ نويسان ايراني در چه جهتي قدم بردارند ؟ مثلا من خودم يه روزانه نويسي هستم . چطوري ميتونم مفيد واقع بشم در امر وبلاگ نويسي ؟ شما ايده رو بديد من حتما پياده سازي ميكنم .
دوست من مثل خارجي ها فكر كردن و عمل كردن همينطوري روي هوا نمياد ! بايد يكي اولين قدم رو برداره . شما اولين نفر باشيد ، من هم پشت سر شما .
موفق باشيد .

رضا: محمد جان.ببین من واقعآ باید بگم که دستم به جایی بند نیست.من توانایی این رو ندارم که بیام و وبلاگ نویسان رو یکی کنم. راستش خیلی از مطالبی که من در فرند فید می نویسم و به اشتراک می ذارم اصلآ در موردش نه نظر می دن و نه لایک می کنند.من تا اونجایی که بتونم اینکار رو می کنم. ولی به نظرم نمی رسه بتونم این کار رو بکنم.باید از بزرگان وبلاگ نویس مثل دکتر مزیدی و مجیدی و غیره کمک بخواهیم که این کار رو بکنند.در هر صورت این کار نیاز به یک حرکت جمعی داره .
امیدوارم بشه این کار رو کرد

16 09 2008
محمود کبیری

من هم با شما موافقم.
راه حل ساده ای هم داره و اون اینه که هر کدوم از ما خودمونو اصلاح کنیم. حداقل نوشته های به قول علیرضا «اسپم» شیر نکنیم.
از این مطلبتون خیلی تشکر می کنم آقای علیرضا

16 09 2008
محمود کبیری

ببخشید که سوتی دادم آقا رضا.
نه اینکه این مطلبو آقا علیرضا شیر کرده بود فکر کردم نویسنده این مطلب هم خودشونن

16 09 2008
web3beta

آفرین دوست عزیز! بله، این مشکل به شکل بسیار حادی وجود داره و البته یه راه حل ساده هم داره؛ ایجاد و فعالیت در روم هایی با موضوعات مختلف. بعنوان مثال رومهای تخصصی آی تی و هنر و از آن طرف روم های حال و احوال و تولد و …، البته دوستان مدتی است دست به کار شده اند و به احتمال زیاد در همین هفته اخبار خوشی خواهیم داشت. تشکر

16 09 2008
ناصر

من تو فرند فيدم به بچه ها يه بار گفتم كه تقصير اون كساييه كه الكي لايك ميكنن و كامنت بيخود ميدن بهر حال از ماست كه بر ماست خودمو ميگما

17 09 2008
عليرضا

وبلاگستان فارسي و وب 2 : آش شله قلمكار

http://www.1alireza.com/archives/177

17 09 2008
حامد سيستم

سلام آقا رضا خسته نباشي.
ممنون از نظر دلگرم كننده اي كه دادي خيلي خوشحال شدم.
ما كه به پاي شما نميرسيم عزيز
در ضمن من تا حالا با وردپرس كار نكردم

18 09 2008
پرهام

خب شروع کنین شما تا ما هم دنبال کنیم به پاکسازی , منم چنین چیزی نوشتم یکی بهم گفت به جای این حرفها شروع کن به درست نوشتن !

18 09 2008
خبرنگارافتخاری نیویورک تایمز

به شدت با حرفات موافقم. البته قبلاً هم توییت‌های اعتراضی نوشتم!این توییتر طفلکی حیفه که با این قبیل نوشته‌ها پر بشه! من چون باکس توییترم را توی وبلاگم گذاشتم، معمولاً سعی می‌کنم توییت‌های با سر و ته بنویسم و توییترم بیشتر شبیه مینی‌بلاگم است ولی همین توییت‌های مرا اگر با آن توییت‌های خوابم می‌یاد و اینها مقایسه کنی، می‌بینی چه قدر مهجور مانده‌اند!
امیدوارم فرندفید فارسی هم رستگا بشه یه روزی بالاخره:دی

18 09 2008
صندوقک

در اکثر محیطهای مجازی فارسی چه وبلاگستان چه فرند فید ما براساس رابطه ای که با شخص مورد نظر داریم(مجازی یا واقعی) کامنت می گذاریم ، لایک می زنیم و.. نه بر اساس محتوای مطلبی که نوشته ، شاید اگر این رویه را اصلاح کنیم ، این محیط ها هم درست شود.

18 09 2008
shahin

با حرف صندوقک موافقم این یکی از دردهای فرندفید فارسی هست
خیلی اوقات که یک آدم حرفه ای و شناخته شده یک مطلب رو لایک کنه یا کامنت می ذاره کل افراد به اون سمت سوق پیدا می کنن یا به نوعی دونباله رو می شوند فارق از این که بسیاری از فید ها سلیقه ای هستند
چند وقت پیش یک فید دادم که افراد بسته به شغلشون روم های تخصصی تشکیل بدن اما خبری نشد این ایده اگه پیاده بشه دیگه فرندفید فارسی تفرجگاه نمیشه بلکه حالت نیاز روزانه رو ایجاد میکنه و همچنین محیطی میشه برای انتقال فوق العاده سریع تجربیات گروه زیادی از افراد در شاخه هایی که تخصصی دارن یا چیزی رو تجربه کردن

18 09 2008
فرند فید فارسی و انتقاد پذیری « تک نویس

[…] نوشته شده است .بامدادی عزیز در تویتی حرف گفته شده در پست قبلی را تائید می […]

18 09 2008
فرند فید فارسی و مشکلات آن « تک نویس

[…] نوشته شده است .بامدادی عزیز در تویتی حرف گفته شده در پست قبلی را تائید می […]

18 09 2008
maryamss

منم مدتیه دارم به این موضوع فکر می کنم.البته نمیشه به افراد گفت که چه جوری رفتار کنن و … اما خوب باید قبول کرد در کنار همه خوبی هایی که فرند فید داره متاسفانه بعضی وقت ها و بعضی رفتار ها به بیراهه میره.یعنی شوخی و خنده و تفریح از حده خودش می گذره. نصمیم گرفتم اگر به فرندفید سر می زنم فقط به روم هاش باشه چون خوده فرند فید به تازگی خیلی فکرم رو الکی مشغول می کنه و واقعیتش(امیدوارم کسی ناراحت نشه) خیلی از بحث هاش برام از جذابیت افتاده. ولی یادمم نمیره برای اصلاح یه جامعه آدم باید اول از خودش شروع کنه.

19 09 2008
پیام

با شما موافقم
پیام

28 09 2008
wanted

مراحل گام به گام خرید گوشی تلفن همراه بر اساس تجربیات خودم

http://wanted.bloghaa.com/archives/post-145

1 12 2008
محمود

جای چیزی به اسم پاتوق برای جماعت وبلاگ نویس خالی است، هر جا که بتواند این پاتوق را فراهم کند، باید مورد استقبال باشد. اینکه غربیها چه استفاده ای از فرند فید می کنند، دلیل نمی شود که فرندفید در ایران هم همان استفاده را داشته باشد. فرندفید در ایران استفاده ای را دارد که نیاز واقعی جامعه به آن است. به نیازهای جامعه احترام بگذاریم، بی احترامی کردن به نیازهای جامعه و آخ آخ و ایش ایش گفتن ما، تفاوتی با رفتار برخی از مدعیان دیندار ندارد که هر گونه نیاز جنسی جوانان رو کتمان می کنند و دایم از بروز فحشا و فساد در جوانان حرف می زنند. نیازهای انسانی مقدس است، به آن احترام بگذاریم.

26 12 2008
آژانس خبری وبلاگ نویسان

با سلام خبر شما در سایت خبری وبلاگ نویسان فارسی زبان منتشر شد

9 02 2009
10 راهکار کاربردی و ساده برای استفاده ی بهینه تر از فرندفید « تک نویس

[…] وضعیت فرندفید فارسی نگران کننده است […]

24 02 2009
وبلاگستان فارسی و وب دو : آش شله قلمکار

[…] تا اینکه دیروز مطلب تک نویس عزیز را دیدم که نوشته وضعیت فرندفید فارسی نگران کننده است. با خواندن این مطلب احساس کردم، هر آنچه را که من می […]

پاسخی بگذارید

