فرند فید فارسی و مشکلات آن

18 09 2008

این نوشته در ادامه بحثی است که پیرامون نوشته ی قبلی من در وبلاگستان ایجاد شده بود است. راستش باور نمی کردم که این نوشته اینقدر بازخورد داشته باشد. راستش با این همه فعالیت اینترنتی که دارم ولی واقعآ باید بگویم که در زمینه ی اشتراک گذاری مطالب در گوگل ریدر بسیار ضعیف عمل کرده ام. دلیل این حرف من به خاطر نوشته ی اشتراک گذاشته شده ی خانم توحیدلو در گوگل ریدر بود که در فرندفید منشر شد و به خاطر آن میزان زیادی لینک ورودی داشتم. به همین دلیل لازم است که اینجا از خانم توحید لو تشکر کنم.

در این زمینه شاهد بحث جالبی بودیم که در فرند فید و دیگر جاها سر گرفت.به نظرم باید کمی بیشتر نسبت به این بحث و بازخوردهای انها دقیق شویم.

ببینید! قرار نیست که کسی فرندفید را از شما بگیرد! من به عنوان یک وبلاگ نویس و کاربر فرندفید نظر خودم را در این زمینه بیان کردم.باید بگویم که بر نظرم هم پا فشاری می کنم تا زمانی که نظری دقیق تر و  منطقی تر ذکر شود.

فرندفید یک محیط آزاد است و هرکس می تواند برود و در آنجا هرچه که دلش می خواهد بنویسد و کسی هم نمی تواند جلویش را بگیرد ، مسئله ی مهم طرز استفاده از آن سرویس است. این که از یک سرویس چگونه استفاده کنیم خود به بحث های عمیق تری منتهی می شود . استفاده ی درست از یک سرویس بستگی به علاقه مندی  فرد مورد استفاده دارد. اینکه چه کاری خوب است و چه کاری بد است از دیدگاه افراد مختلف تفاوت ایحاد می کند.نگاه انواع افراد در مورد هر کاری بستگی به هدفی  که دارند متفاوت است.یکی وبلاگ می نویسد و در فرند فید هر کاری می کند با هدف استفاده از آن وبلاگش است، یکی دیگر تنها دوست دارد که در فرند فید نظرات دیگران راببینید و بخواند و هرچه بیشتر وبیشتر دامنه ی دوستان خود را افزایش دهد. حتی بین کاربران وبلاگ نویس هم تفاوت فکری هست ، یکی دوست دارد به هر قیمتی که هست آمار وبلاگش را بالا ببرد وبه همین دلیل لینک هایی با نام های اغوا کننده که در اصل لینک به نوشته های خودش است را در فرند فید به اشتراک می گذارد ، ولی دیگری از فرند فید برای ایجاد بحثهای مفیدتر و بهتر و همچنین اشتراک گذاری بیشتر و بهتر مطالب استفاده می کند.

در هرصورت نظرات کاربران محترم است وباید به نظراتشان احترام گذاشت ، ولی باید پذیرفت بعضی چیزها واقعآ زرد هستند ونیازی به ارائه استدلال در این زمینه نیست. هر کاری که قرار است در هر سرویس انجام شود باید برطبق اهداف آن سرویس باشد.فکر نکنم که به اشتراک گذاری نوشته هایی که واقعآ جز تلف کردن وقت چیز دیگری نیست ، جز تلف کردن وقت کاربران و همچین انحراف از اهداف سرویس چیز دیگری باشد. مطالبی که حتی برای خود آن فرد هم مفید نیست ، چه برسد به کاربران دیگر.

تازه اینکه این تنها نظر من نیست که در مورد فرندفید نوشته شده است .بامدادی عزیز در تویتی حرف گفته شده در پست قبلی را تائید می کند.

محمد عزیز در کامنت ها گفته که من همه اش از خارجی ها کورکورانه دفاع می کنم و همه اش طرفداری از آنهار ا می کنم! راستش من هیچ وقت تمایلی به دفاع کورکورانه از یک فرد و یا یک چیز خاص را نداشته ام و ندارم. ولی باید پذیرفت که  وبلاگستان خارجی در موارد مربوط به این کارها از ما خیلی بهتر عمل کرده است ، آیا تنها به دلیل اینکه آنها خارجی هستند و به این دلیل که این تفکر مربوط به خارجی ها هست ، نباید از آن تجربه ی آنها بهره و جست و استفاده کرد؟ من هم قبول دارم که خیلی موارد نامربوط هست که در وبلاگستان خارجی وجود دارد و خیلی هم جا افتاده که خدا را شکر این مسئله هنوز آنقدر خوب و حرفه ای در میان وبلاگ نویسان فارسی زبان جا نیفتاده است.لینکش را هم در همان مطلب ذکر کردم.

من مطلق حرف نزده ام و نگفته ام که هرچه در فرند فید فارسی می گذرد بد است بلکه گفتم که فرکانس مطالب زرد در فرند فید فارسی بالا است. اگر حرفم را قبول ندارید حتمآ یا در فرندفید کم کار بوده اید یا آنقدر خوش بیانیه به این پدیده نگاه کرده اید که این مسئله را نادیدیه گرفته اید. من آماری در این زمنیه ندارم ولی چیزی را که می بینم می گویم. بی انصافی است که این جمله ی من را قبول نداشته باشید.همان طور که در فرند فید فارسی مطالب زرد زیادی هست ، عوضش مطالب خوب زیادی را می بینیم که در آنجا شیر شده است.

گفته شده بود که خارجی ها از اینکه فرندفید فارسی اینقدر اکتیو و فعال است، ابراز تعجب کرده بودند. ببینید بهتر است که خودمان را با این گونه جملات گول نزنیم.خارجی هایی که ذکر شده ، تنها به آمار میزان استفاده نگاه می کنند و به مقدار تولید محتوی ایرانی ها در فرندفید فارسی ، نمی توانند توجه داشته باشند(چون زبان ما را نمی دانند). چند سال گذشته ایران جزو چند کشور برتر در زمینه ی وبلاگ نویسی بود، طوری که آقای خاتمی از آن با افتخار یاد کرد، ولی آیا کسی آمد و بگوید که محتوی تولیدی این وبلاگ ها چقدر مفید است؟ ایشان در آنجا ازمحتوی سخن نگفتند( و نمی شد هم گفت) کسی هم دنبال آن نرفت ، ولی خودمان که می دانیم وضعیت وبلاگستان 5 -6 سال پیش اصلآ وضعیت مناسبی نبود.

آمارها درست است که خیلی وقایع را بیان می کنند ولی توانایی بیان خیلی وقایع را هم ندارند. غریبه ای که نیست! بپذیریم میزان تولید محتوی فرندفید نسبت به آنچه که از آن به لحاظ تعداد کاربران و سطح فکری کاربران از آن انتظار می رود ، قابل قبول نیست.

متاسفانه یکسو نگری و احساساتی فکر کردن ، همیشه برای ما مشکل ساز بوده است.توصیه ی اکید دارم از دوستانم که این مقاله را همراه کامنت هایش با دقت مطالعه کنند و بعد آن را در مورد فرندفید تعمیم بدهند.درست است که این مقاله سیاسی است ولی می توان از آن خیلی چیزها یاد گرفت.

می گوییم که به ما چه؟! لطف این محیط به این طور بودنش است! خوب آیا واقعآ اینقدر بی تفاوتی می تواند کمکی به ما بکند؟ نه! همیشه بی تفاوت بودن ما ضرر های زیادی را به ما وارد کرده است( از من نخواهید که در این مورد مثال بزنم!)

به نظر من بهترین راهکار در این زمینه تنها یک چیز است و بس: آن هم تغییر فرهنگ کاربران. قبل از انقلاب در خیابان ها هم می توانستند مساجد را ببینید و هم مراکز عیش ونوش! خوب همین مسئله اگر به طریقی درست در فرند فید هم اعمال شود بسیار می تواند به مفید تر بودن فرند فید کمک کند.

شاید بگوییم که این مسئله الآن هم در فرندفید اعمال می شود،بله! اعمال می وشد ولی نه درست! می بینیم که در روم هایی با مطالب خاص مطالبی شیر می شود که اصلآ ربطی به آن موضوع خاص ندارد! اینجا است که مشکلات ایجاد می شود.

در انتها هم اجازه بدهید چند نکته را ذکر کنم:

1. من واقعآ در حدی نیستم که بتوانم تغییری در فرندفید بدهم! بسیار بزرگانی هستند با تفکرات درست تر و بهتر که می توانند  در این زمینه انقلابی را به پا کنند. چون نوشته هایشان هم خوانندگان بیشتری دارند و هم اینکه خوانندگان سخنان این دوستان بیشتر از من می پذیرند.

2.در بالا هم ذکر کردم که یکی از مشکلات ما در زمینه ی استفاده از هر چیزی( از جمله واکنش به انتقادات) مشکل فرهنگی است. همین جا از خانم توحیدلوی عزیز به خاطر فحش هایی که باید به من می دادند و به ایشان حواله شد معذرت می خواهم.امیدوارم که یاد بگیریم انتقاد کنیم و اگر کسی هم از ما انتقاد کرد ، واکنش بدی نسبت به کارش از خودمان نشان ندهیم.

3.من هم مثل شما از عاشقان فرندفید هستم. و البته این که در این زمینه مطلبی را آماده کرده بودم که به نظرم الان وقتش نیست منتشرش کنم! من هم مثل شما دوست دارم که فرندفید از اینی که هست موفق تر باشد، من هم مثل شما دوست دارم که دایره ی دوستانم در فرند فید بیشتر و بشتر باشد.کسی که این کار ها انکار نمی کند ، فقط دوست دارم که بازده ی فرندفید از اینی که هست بیشتر باشد.همین!

4.قبول دارم که نباید انتظار مفید بودن مطلق از هر چیزی را داشته باشیم.کما اینکه الان این انتقاد به صداوسیما وارد است که انتظار دارد هرچه که قرار است در تلویزیون پخش شود جنبه ی مثبت و آموزشی داشته باشد. شاید گفت که نمک فرندفید این شیطنت ها است ولی خوب همه قبول داریم که نمک زیاد برای فشار خون بد است!

این را هم خدمت دوست عزیزمان که ذکر کرده بودند من «یک بچه مثبت کنکوری» ام ! بگویم که من مدت ها است که کنکور داده ام! (راستش برای این مسله شماره نگذاشتم ، چون مثل مطالب قبلی زیاد مهم نبود!)

در پایان هم ذکر کنم که من هدفم از طرح این مسئله تنها بهتر شدن فرند فید بود و بس.نه چیز دیگر.اگر در این زمینه به احساسات دوستانی توهین شده است ،همین جا از این دوستان عزیزم رسمآ معذرت می خواهم.

منتظر نظرات شما دوستان عزیز هستم

کارها

Information

6 responses

18 09 2008
maryamss

ای بابا 😦 حالا من هم همین جا تشویقت می کنم به خاطر اینکه حرفه دلت رو با شهامت زدی در حالیکه می دونستی مخالف زیاد داری.حرفم همونایی بود که تو کامنت دونی پست قبلت زدم اما قبول کن وقتی از یه عده از فراد انتقاد می کنی باید انتظار چنین واکنش هایی رو هم داشته باشی.به هر حال انتقاد تلخه دیگه 🙂

18 09 2008
shahin

بسیار خوب نوشتی عزیز واقعا منم این چند روزه در این فکر بودم که فرندفید فارسی یک سروسامانی بگیره
من خودم که پستهای فرد مطرحی مثلRobert Scoble رو دنبال می کنم واقعا دوست دارم
سایه ای نه چندان پررنگ از همین گونه فعالیت ها رو در بین دوستان فارسی زبانم دنبال کنم
هر چند هنوز 1 ماه از ارتباط روزانه ام با فرند فید فارسی نمی گذره اما در همین مدت جز نمک بسیار مطالب جدی محدودی رو تونستم بیابم که در حد مطلوبی باشه
به امید روزهای بهتر برای فرند فید فارسی

20 09 2008
محمد

عزيزم هيچكس مخالف پيشرفت فارسي زبان هاي فرندفيد نيست . همه دوست داريم در كنار مطالب تو خالي مطالب مفيدي هم داشته باشيم و ازش استفاده كنيم . نمونه اش هم اين روم هايي كه توسط برخي از دوستان ايجاد شده . متاسفانه بيشتر ما فارسي زبان هاي فرندفيد در صفحه اصلي و بعد در روم ها عكاسي فعال هستيم و من به شخصه روم فعال ديگه اي به زبان فارسي پيدا نكردم . بارها خواستم كه چندتا روم تخصصي ايجاد كنم و بقيه رو هم تشويق به فعاليت در روم بكنم ولي همونطور كه خود شما هم گفتي كسي از ايده استقبال نميكنه . ولي اين دليل موجهي براي عدم راه اندازي روم هاي تخصصي نيست .
شما در جايي گفتيد كه :
«من واقعآ در حدی نیستم که بتوانم تغییری در فرندفید بدهم! بسیار بزرگانی هستند با تفکرات درست تر و بهتر که می توانند در این زمینه انقلابی را به پا کنند. چون نوشته هایشان هم خوانندگان بیشتری دارند و هم اینکه خوانندگان سخنان این دوستان بیشتر از من می پذیرند. »
متاسفانه عيب بزرگ ما اينه كه خودمون رو خيلي دست كم ميگيريم . من باز هم تكرار ميكنم . شما يع قدم بردار و من پشت شما حركت ميكنم و همه جوره از طرحتون حمايت ميكنم . ولي مهم اينه كه اولين قدم رو برداري و بعد اگر جواب نداد ميتونه گله كني … .
من هم سعي ميكنم طي چند روز آينده چندتا روم تخصصي ايجاد كنم و همه رو دعوت ميكنم و اميدوارم شما هم در اونجا حضور داشته باشيد . فقط خودتون و دست كم نگيريد.
مقاله ي خوبي بود .

22 09 2008
دل‌زده

متاسفیم که در اینجا هم ایرانی‌‌ها ایرانی بازی در آورده‌اند. زردی در اینجا بیداد می‌کند.

9 02 2009
محمد وثوقمند

سلام : اتفاقا خیلی خوب گفتی . منم بارها در فرند فید نسبت به این نوع استفاده انتقاد کردم ولی فکر کنم خیلی ها دوست دارن فرند فید همیطوری باشه اینها میخوان این فرند فید جای خیلی چیزهای نداشته انها را پر کند ولی متاسفانه این موضوع در اینده شدید این کاربران را دچار تناقض می کند چون این محیطی که به ان شدید خو گرفته اند کمتر شباهتی با محیط بیرون دارد . من پیشنهاد میکنم برای عده ای هرچند کم و کوچک که خواستار استفاده بهتر هستند نه تنها در زمینه وبلاگی بالکه حتی در زمینه کاری فعالیتی جدید را شروع کنید و کنیم شاید به بالا رفتن فرهنگ ان کمک بیشتری کند .
وقت داشتین یک مطالعه ای بفرمایید : http://friendfeed.com/e/bb73d8e2-ef35-4f34-826f-3afadb0a2965

9 02 2009

پاسخی بگذارید

