10ابزار رایگان و قدرتمند برای تمیز کردن رجیستری ویندوز

24 02 2009

راستش را بخواهید بنا به اقتضای سن مان ذائقه مان زود به زود عوض می شود! مدتی است که عجیب به ریزه کاری های ویندوزعلاقه مند شده ام! و به همین دلیل تصمیم دارم که در آینده علاوه بر نوشتن در زمینه ی آی تی در مورد این نکات هم هرچه گیرم آمد! برایتان بنویسم.یکی از مواردی که خیلی به آن علاقه دارم راهکارهایی برای افزایش سرعت ویندوز است که سعی می کنم در آینده در مورد این نکات بیشتر بنویسم.برای شروع از رجیستری شروع می کنیم!

واقعیت این است که همیشه مدتی بعد از نصب ویندوز سرعت ویندوز به طرز چشمگیری کم می شود.دلایل زیادی برای این کار وجود دارد.همانطور که در بالا گفتم تصمیم دارم در آینده بیشتر در مورد ترفند های ویندوز و راهکارهای افزایش سرعت ویندوز بنویسم. یکی از دلایل مهم برای کاهش سرعت ویندوز به مرور زمان، نرم افزار های مختلفی هستند که برروی ویندوز نصب می شوند. هنگام نصب هر برنامه ای در رجیستری ویندوزتان یک کلید برای آن نرم افزار تعریف می شود. قاعدتآ بعد از پاک کردن هر نرم افزاری باید این کلید از رجیستری نرم افزار پاک شود،ولی این درحالی است که در بیشتر موارد در صورتی که از بخش add/remove program از کنترل پانل استفاده کنید این کلید ها پاک نمی شوند. با افزایش تراکم این کلید ها و شلوغ شدن رجیستری ، سرعت ویندوزتان به شدت پایین می آید. لذا تر و تمیز بودن رجیستری ویندوز یکی از مهم ترین مسائلی است که باید مد نظر داشت. برای این کار نرم افزارهای مختلفی ایجاد شده است که کارشان سرو سامان دادن به رجیستری ویندوز هستند. در زیر لیستی از 10 نرم افزار مشهورتر برای این کار را می بینید.

CCleaner: یکی از مشهورترین و بهترین نرم افزارها برای این کار است.من خودم شخصآ از این نرم افزار استفاده می کنم.کار کردن با آن بسیار ساده است و دارای امکانات مختلفی علاوه بر پاک کردن فایل های رجیستری اضافی است. از جمله پاک کردن فایل های History مرورگرها، پاک کردن فایل های اضافی و غیر قابل استفاده ،همچنین دارای امکان حذف کامل نرم افزار های نصب شده برروی ویندوزتان هم هست.به گفته ی خیلی ها این نرم افزار جزو نرم افزارهایی است که تمام کلید های اضافی رجیستری را پاک نمی کند. در هر صورت این را بدانید که کار کردن با این نرم افزار ،سرعت ویندوزتان را به شدت بالا خواهد برد. و اگر از همان ابتدای نصب ویندوز از این نرم افزار استفاده کنید، با سرعت کمتری با کاهش سرعت ویندوز مواجه خواهید شد!(چی نوشتم!)

Comodo Registry Cleaner: البته این نرم افزار هنوز در مراحل ابتدایی ارائه است و تاکنون نسخه ی بتای آن ارائه شده است، ولی بنا به گفته ی خیلی ها نرم افزار بسیار قدرتمندی در این زمینه محسوب می شود. من تاکنون از این نرم افزار(و بعدی ها) استفاده نکرده ام ،ولی بنا به گفته ی افرادی که از این نرم افزار استفاده کرده اند، این نرم افزار کلید هایی را می تواند در رجیستری ویندوزتان پیدا کند که به وسیله ی نرم افزار CCleaner قابل پیدا شدن نیستند.

Eusing Free Registry Claner: نرم افزاری است که تاکنون بررسی های مختلفی در مورد آن شده است .عده ای از کاربران آن را بهترین نرم افزار برای این کار می دانند و عده ای هم آن رانرم افزاری مخرب برای کامپیوترشان می دانند. در هر صورت توصیه می شود قبل از اینکه از این نرم افزار(و البته هر کدام دیگر از این نرم افزارهای) استفاده کنید از ،رجیستری ویندوزتان یک بک آپ بگیرید تا بعدآ دچار مشکل نشوید.

Eurnt 1.1: این نرم افزار علاوه بر ویژگی های گفته شده در بالا ،امکان دیگری هم دارد و آن،امکان پشتیبان گیری از فایل های رجیستری و همچنین امکان بازگرداندن رجیستری به حالت اول است. البته این نکته را هم فراموش نکنید که این نرم افزار تنها با ویندوز xp کار می کند و در صورتی که از ویستا و یا 7 و یا دیگر نسخه های ویندوز استفاده می کنید، این نرم افزار از ارائه ی خدمات معذور است! البته بررسی های زیادی در مورد این نرم افزار هم شده است و خوشبختانه هیچ نکته ی منفی ای در مورد آن گزارش نشده است و شما می توانید با خیال راحت در از این نرم افزار استفاده کنید.

Easy Cleaner: این هم نرم افزاری است مثل قبلی ها و البته با شباهت بیشتر به CCleaner. با این تفاوت که علاوه بر عملکرد های مختلف CCleaner امکان حذف tempfiles ، فایل های Backup شده ی غیر قایل استفاده و .. را هم دارد.

Tweak Now Reg Cleaner: نرم افزاری است که به دو صورت عرضه شده است.یکی نسخه ی خانگی و دیگری نسخه ی حرفه ای که اولی رایگان ودومی پولی است.(البته خوب برای ما ایرانی ها هیچی پولی نیست!) .البته تفاوت در نسخه های خانگی و حرفه ای در پاک کردن فایل های اضافی رجیستری نسیت ، و این برای ما مهم است . همان کارکردهایی را که برای دیگر نرم افزار ها گفته شد این هم دارد!

RegSeeker: یک نرم افزار فوق العاده است.در ابتدا باید گفت که یکی از ویژگی های خوب این نرم افزار ، ظاهر زیبا و حرفه ای آن است که هر کاربری را مجذوب خودش می کند. ویژگی جالب دیگر این نرم افزار این است که با کمک آن می توانید برای نصب هر نرم افزاری و یا پیدا کردن هر فایل دیگری در میان فایل های رجیستری جستجو کنید. این ها علاوه بر همان امکان اصلی ای است که دنبالش هستیم.

Wise Registry Cleaner:یک نرم افزار ساده و معمولی مثل قبلی ها!

Free Registry Cleaner: یکی از بهترین نرم افزار ها در این زمینه است که علاوه بر xp با ویستا هم سازگاری دارد. همچنین دارای امکان خوب disk cleanup است(که دیگر نیاز به دانلود نرم افزار برای این یکی نیست) ، علاوه بر آن امکان مدیریت فایل های start up است که همزمان با بالا آمدن ویندوز فعال می شوند و خیلی سرعت بالا آمدن ویندوز را کم می کنند، همچنین امکان پاک کردن نرم افزار ها به طور کامل از ویندوز و مدیریت برنامه های در حال اجرا در ویندوز را هم دارد. بنا به گفته ی کاربران این نرم افزار امکان پیدا کردن و حذف تعدا بیشتری کلید ها در رجیستری را نسبت به دیگر نرم افزار ها دارد.

Argente Registry Cleaner: نرم افزاری است معمولی مثل قبلی ها!

خوب تمام شد! این ها نرم افزارهایی بودند که در این زمینه می توانند مفید باشند.نکته ای در زمینه ی این گونه نرم افزار ها وجود دارد و آن هم این است که زیاد نباید به نرم افزار های مشابه اعتماد کرد.(بالای ها مثل کبریت بی خطر می مونند!) چون با امکان حذف کلید های رجیستری امکان ایجاد اشکال در ویندوز وجود دارد. در هر صورت توصیه می شود که اگر سرعت ویندوزتان به دلیل نصب نرم افزار های زیاد پایین آمده است ، به جای نصب چند گیگابایت ویندوز این نرم افزار های کم حجم و کاربردی را دانلود ونصب کنید. در هر توصیه می شود که حداقل ماهی یک بار از این نرم افزار ها استفاده کنید.

منبع +


کارها

Information

5 responses

25 02 2009
امیر مسعود

بابا تورو خدا این ویندوز رو انقدر انگولک نکنید، به خدا این برنامه‌ها فقط مشکلات رو بیشتر می‌کنند.
این‌ها کار خاصی رو برای سلامت ویندوز انجام نمی‌دهند، فقط منابع سیستم رو می‌گیرند و همین و همین.

25 02 2009
محمد

جای یک برنامه خیلی مهم خالی بود …Regisrty Mechanic

27 02 2009
حاشیه !

کاش از تصاویر هم استفاده می کردید …

28 02 2009
یادگیری الکترونیکی

تو ایران هم میشه از xp manager استفاده کرد !

13 07 2011
portrait photographer london

If you are looking to get some pictures made, then why not the absolute finest work done? You really need to collect those precious events.

بیان دیدگاه