در رسانه های خبری زیاد وب 2 معنی ندارد

24 10 2008

پدیده ی وب 2 پدیده ای زیبا است که هدف اصلی آن ساده تر کردن کار کاربران با اینترنت و همچنین استفاده ی بهتر و بیشتر از این رسانه ی چند رسانه ای است. می توان گفت که مهمترین هدف نسل جدید وب رفتن و حرکت کردن به سمت اجتماعی تر شدن است .چون جمع به این نتیجه رسیده است که  «همه چیز را همگان دانند» . اما نکته ای در این میان وجود دارد و آن این است که رسیدن به این هدف به چه صورت امکان پذیر است؟

ویژگی بارز یک شبکه ی اجتماعی را می توان در دو چیز خلاصه کرد: سادگی و سرعت زیاد انتقال اطلاعات . ابزاری که برای این مهم در اینترنت ساخته شده است را احتمالآ همه ی ما می شناسیم : RSS . بله! ابزاری بسیار کارآمد برای انتقال اطلاعات به صورت بسیار سریع و ساده.در اینجا نمی خواهم که در مورد اینکه آر اس اس چیست و به چه درد می خورد حرف بزنم ( اینجا را بخوانید) ، بلکه بیشتر می خواهم در مورد فرکانس استفاده از این ابزار بسیار قدرتمند صحبت کنم.

نگاهی ساده به بسیاری از خبرگزاری ها و سایت های خبری فارسی زبانی که من خودم به شخصه آنها را مطالعه می کنم نشان می دهد که عمومآ این خبرگزاری ها یا عمومآ بویی از این ابزار ندیده اند و یا اینکه استفاده ی آنها از این ، عمومآ به صورتی دور از هدف اصلی آن بوده و بیشتر جنبه ی اقتصادی دارد. نسل جدید وب بیشتر بر مفهوم و اطلاع رسانی تاکید دارد و نه بر مسائل اقتصادی. مغایرت این مسئله ها با هم دیگر باعث شده است که عمومآ خبرگزاری ها یا سایت های خبری و یا روزنامه در صورت داشتن فید برای سایتشان تنها به نمایش بخشی از مطلب در فید اکتفا کنند . دلیل این کار هم معلوم است ، در این سایت ها تعداد زیادی تبلیغات وجود دارند که مدیران سایت بابت قرار دادن آنها در سایت مبالغی را دریافت کرده اند .

البته با کارهایی که اخیرآ گوگل در فیدبرنرش انجام داده است امکان کسب در آمد از فید ها را هم فراهم کرده است که به نظر برای مسئولین این سایت ها زیاد آشنا نیست و یا در آمد آنها برایشان زیاد قابل ذکر نیست.

چیزی که دراین زمینه جالب به نظر می رسد مقاله ی اخیر سایت Mashable به نقل از وبلاگ گوگل ریدر است . در این مقاله ذکر شده است که روزنامه ی گاردین به عنوان اولین روزنامه ی معروف در دنیا اقدام به نمایش کامل مطالب فیدهای سایتش کرده است. به نظر این می تواند برای دیگر سایت ها و خبرگزاری ها تلنگری باشد. احتمالآ همگی قبول داریم که مطلب آورده شده در فید ها هم دقیق تر و هم بیشتر مطالعه می شوند ، و همچنین خوانندگان فیدها عمومآ از سطح سواد اینترنتی بیشتر برخوردار هستند ، لذا اشتراک مطالب مورد نظر در بین انبوه کاربران نیز بیشتر خواهد شد. یکی نیست که به این خبرگزاری ها بگوید که این تک کرانچ غول وار! با این همه در آمد از اینترنت دارای فید کامل هست و یادشان هم بیاندازند که در آمد این سایت از همین فید ها هم کم نیست.

راستش با کمی جستجو در مورد فید سایت های خبر تنها سایت خبری فارسی زبانی که به نظر می رسید کمی از وب دو خوشش آمده باشد سایت خبری الف بود که : اولآ فیدش تحت فید برنر بود ، دومآ فید خبرهایش کامل بود  ، سومآ در فرندفید اکانت دارد ،در مورد اکانت در فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی به دلیل مسدود بودن سایت های مذکور نتوانستم که اطلاعاتی به دست بیاورم .

این درحالی است که مدتی پیش روزنامه ی نیویورک تایمز در سایت فیس بوک صفحه ای را برای اخبارش قرار داد و اخبارش را در فیس بوک منتشر می کرد.

خوب است که دیگر سایت های خبر علاوه بر نفع مادی شان کمی هم به خواننده هایشان احترام بگذارند. بالاخره باید به حال تناقض فید های کامل و کلآ وب 2 و مسائل اقتصادی ، فکری کرد.


کارها

Information

3 responses

26 10 2008
عصیانگر

با سلام
من تازه به ورد پرس اومدم و قصد دارم در زمینه وب 2.0 فعالیت کنم یه مطلب در این زمینه نوشتم خوشحال می شم بخونید و نظر بدبد.
با تشکر
osyangar.wordpress.com

26 10 2008
weblogchi

با سلام
از شما دعوت میکنم در پروژه ی مشترک بچه های وبلاگستان همکاری کنید.ما برای حضور بزرگان در رادیو وبلاگستان دعوتنامه نمی فرستیم , بلکه با کمال میل درخواست میکنیم.
حضور شما با انبوه تجربه هایی که تا بحال کسب کرده اید باعث تسریع پیشرفت پروژه ی رادیو وبلاگستان خواهد شد.
با سپاس
http://WWW.RADIOWEBLOGESTAN.WORDPRESS.COM

26 10 2008
کمانگیر

ممنون از نوشته ی خوبت. رادیو زمانه هم کارهای خوبی کرده رفیق.

بیان دیدگاه